Το Skoda 130 RS γιορτάζει τα 50 χρόνια

By  |  0 Comments
  • Το αγωνιστικό Skoda 130 RS έκανε το ντεμπούτο του το 1975
  • Τις δεκαετίες του ’70 και του ’80, το αυτοκίνητο είχε επιτυχημένη παρουσία σε διεθνείς αγώνες ράλλυ και πίστας
  • Μια ειδική έκθεση στο τμήμα πρωτοτύπων και σπορ μοντέλων στο Μουσείο της Skoda, σηματοδοτεί την επέτειο του μοντέλου

Καθώς η Skoda Auto γιορτάζει φέτος την 130η επέτειό της, συμπληρώνεται παράλληλα μισός αιώνας από τότε που το Skoda 130 RS έκανε το ντεμπούτο του στο κοινό, στην πίστα του Most. Με μια σειρά από διεθνείς επιτυχίες σε ειδικές διαδρομές σε ράλλυ και αγωνιστικές πίστες, αυτό το θρυλικό αγωνιστικό αυτοκίνητο έχει κερδίσει μια μόνιμη θέση στην ιστορία του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Η κληρονομιά του ζει σήμερα, με το σήμα RS να εμφανίζεται στα πιο δυναμικά μοντέλα της τρέχουσας γκάμας της Skoda, όπως το νέο ηλεκτρικό compact SUV Elroq RS και το ανανεωμένο Enyaq RS.

Το Skoda 130 RS είναι ένα από τα πιο εμβληματικά αυτοκίνητα στην ιστορία της μάρκας με έδρα το Mladá Boleslav. Στην εποχή του, κέρδισε πολλούς τίτλους τόσο σε διεθνή ράλλυ όσο και σε αγώνες σε πίστα. Βασισμένο στα πλεονεκτήματα και δυνατά τεχνικά χαρακτηριστικά των προκατόχων του, των Skoda 180 RS και 200 RS, το Skoda 130 RS έγινε γρήγορα ένας σημαντικός αντίπαλος των καθιερωμένων ανταγωνιστών του χάρη στην εξαιρετικά δυναμικά του οδηγικά χαρακτηριστικά. Οι πολλές νίκες του σε διοργανώσεις με μεγάλο κύρος του προσέδωσαν τη φήμη ενός πολύ ισχυρού μοντέλου του τσεχοσλοβακικού μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Ένα αστέρι στη διεθνή σκηνή ράλλυ και αγώνων πίστας

Μόλις ένα μήνα μετά το δημόσιο ντεμπούτο του στην πίστα του Most τον Απρίλιο του 1975, το πρόσφατα εξελιγμένο κουπέ Skoda 130 RS – με το όνομα Type 735 – πέτυχε ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα στην πρώτη του αγωνιστική παρουσία. Στον αγώνα του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Αυτοκινήτων Τουρισμού στο Μπρνο, δύο Skoda 130 RS τερμάτισαν στην τρίτη και τέταρτη θέση στην κατηγορία κάτω των 2000 cm³. Αυτό το πρώτο επίτευγμα έθεσε τις βάσεις για μια άκρως επιτυχημένη καριέρα στον μηχανοκίνητο αθλητισμό για το 130 RS. Κέρδισε τρόπαια τόσο στο – τότε – ανατολικό μπλοκ όσο και σε διεθνές επίπεδο, όπου αντιμετώπισε σκληρό ανταγωνισμό από κορυφαίες δυτικές μάρκες.

Μεταξύ των θριάμβων του, το Skoda 130 RS εξασφάλισε μια νίκη στην κατηγορία του στο θρυλικό Ράλλυ Μόντε Κάρλο το 1977, τερματίζοντας στη 12η θέση γενικής. Άλλες επιδόσεις που ξεχώρισαν περιλαμβάνουν την όγδοη θέση στη γενική κατάταξη στο Ράλλυ Ακρόπολις το 1979. Το 1981, επανέλαβε αυτή την αξιοσημείωτη επιτυχία, αποδεικνύοντας για άλλη μια φορά την ικανότητά του να επικρατεί απέναντι σε σημαντικά ισχυρότερους αντιπάλους.

Το Skoda 130 RS άφησε επίσης το στίγμα του στη σκηνή των αγώνων σε πίστα, κατακτώντας τον τίτλο στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού του 1981 – τη μεγαλύτερη επιτυχία του σε πίστα – έχοντας τερματίσει σταθερά μεταξύ των τριών κορυφαίων τις προηγούμενες σεζόν.

Το κλειδί της επιτυχίας: χαμηλό βάρος και εξαιρετική οδηγική συμπεριφορά

Το Skoda 130 RS έπαιρνε κίνηση από έναν υγρόψυκτο, τοποθετημένο πίσω τετρακύλινδρο κινητήρα OHV, 1,3 λίτρων. Με την πάροδο του χρόνου, η ισχύς του αυξήθηκε από τους αρχικούς 113 ίππους στους 142 ίππους στην έκδοση για πίστα. Χάρη στη χρήση πάνελ από κράμα αλουμινίου και εξαρτημάτων από υαλοβάμβακα, το αγωνιστικό αυτοκίνητο ζύγιζε μόλις 720 κιλά, επιτρέποντάς του να φτάνει τελική ταχύτητα 220 χλμ./ώρα.

Ωστόσο, η πραγματική δύναμη του αγωνιστικού αυτοκινήτου από το Mladá Boleslav ήταν ο ακριβής και εύκολος χειρισμός του και η ευελιξία του. Ο καλά ισορροπημένος σχεδιασμός του ενέπνεε εμπιστοσύνη σε όλες τις συνθήκες οδήγησης, επιτρέποντάς του να ανταποκρίνεται αξιόπιστα υπό πίεση. Στις αρχικές εργοστασιακές του προδιαγραφές, κατασκευάστηκαν σχεδόν 200 μονάδες του Skoda 130 RS, με δεκάδες άλλες να κατασκευάζονται ιδιωτικά χρησιμοποιώντας εξαρτήματα που παρέχονταν από το εργοστάσιο.

Η κληρονομιά του εμβληματικού σήματος RS ζει στα σημερινά μοντέλα και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό

Ήταν το Skoda 130 RS που εισήγαγε το αρκτικόλεξο RS – Rally Sport –, το οποίο έκτοτε έχει εξελιχθεί σε εμβληματικό σύμβολο των μοντέλων υψηλών επιδόσεων της Skoda. Αυτή η αθλητική κληρονομιά συνεχίζεται σήμερα σε επιλεγμένα μοντέλα από την τρέχουσα γκάμα της μάρκας, όπως το νέο BEV compact SUV Elroq RS και το ανανεωμένο Enyaq RS.

Στη διεθνή σκηνή του μηχανοκίνητου αθλητισμού, το Skoda Fabia RS Rally2 συνεχίζει να κρατά ζωντανό το όνομα RS στην κατηγορία WRC2.

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.