Μία ιστορική αναδρομή

By  |  4 Σχόλια

ΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΣΕ 91 ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΙ 114 ΛΕΣΧΕΣ

Πρώτη Λέσχη Αυτοκινήτου στην Ελλάδα ήταν η ΕΛΠΑ. Το 1924 ( ως ΕΛΑΠ ) από πρωτοβουλία ξενόγλωσσων επιστημόνων το 1923. Καθιερώθηκε το 1926, με 117 μέλη. Πρώτος Πρόεδρος ο πανεπιστημιακός καθηγητής Βλαδίμηρος Μπένσης.
Η Ελληνική Λέσχη Περιηγήσεως και Αυτοκινήτου παρέμεινε για πολλές δεκαετίες ο εκφραστής του χώρου με ανάπτυξη δράσης, όχι μόνο στον αγωνιστικό τομέα αλλά ως ευρύτερος φορέας καθηκόντων, που αργότερα ανέλαβε η Πολιτεία.
Ακολούθησαν θυγατρικές Λέσχες, μικρότερης εμβέλειας, όπως η ‘’Εκιουρί Ερμής Αθηνών ‘’και Ρόδου , το ‘’BP Automobile club’’, ενώ το 1964 ιδρύθηκε η ‘’Auto Exrlorers Club’’, που αργότερα ονομάσθηκε ‘’ΑΛΦΑ’’.
Το 1968 από τη μητρική ‘’ΑΛΦΑ’’ δημιουργήθηκε η ΑΛΑ και το ίδιο έτος στη Θεσσαλονίκη οι αγωνιζόμενοι σχημάτισαν τον Αυτοκινητιστικό Όμιλο ‘’ΑΟΘ’’.
Ακολούθησε το 1969 η Λέσχη του ‘’ΟΤΕ’’, χωρίς μακροβιότητα και το 1970 στην Πάτρα ο ΑΟΠ από τα σπλάχνα της ΑΛΦΑ. Την ίδια χρονιά γεννήθηκε στη Λαμία η ΑΛΑΛ και τον επόμενο χρόνο η ΑΛΦ στην Φιλοθέη.
Βεβαίως έχει το δικό της ενδιαφέρον η ανάδειξη της ΦΙΛΠΑ το 1972, με πρωταγωνιστές τους Κώστα Νικολόπουλο – Αλέξανδρο Ανδρεάδη και πρώτο Πρόεδρο τον Κώστα Καβουρανίδη. Η ίδρυση της αποτελούσε μια ‘’ διέξοδο ’’ του εκδότη – δημοσιογράφου και παλαιού πρωταθλητή Κώστα Νικολόπουλου όταν απομακρύνθηκε από την ΕΛΠΑ και τον χώρο του Τύπου, την περίοδο εκείνη του πολιτικού εγκλωβισμού.
Την μεταπολίτευση ( 1974 ) ακολούθησε μια μεγάλη ανάπτυξη Λεσχών, σε όλη τη χώρα, που με το δραστηριότητα τους ενώ δημιουργούσαν, ταυτόχρονα αφαιρούσαν δυναμική από την ΕΛΠΑ, με αποτέλεσμα το ‘’ Pouvoir sportif ‘’ που είχε από την FIA ν’ αρχίσει αμφισβητούμενο από τρίτους. Οι πρώτες επιδιώξεις Ομοσπονδίας γεννήθηκαν τότε.
Εν τούτοις η Λέσχη ‘’ ΠΑΛΑΣ ‘’, που ιδρύθηκε από τους αφούς Χιωτίδη, προερχόμενη από τις τάξεις της ΑΛΦΑ, ενώ ήταν η πλέον δραστήρια, συνεργαζόταν άψογα με την ΕΛΠΑ. Αυτό δεν βοήθησε, ούτε και η μετονομασία της σε ‘’ Start Line ‘, για σύγχρονη προσαρμογή. Επίσης η ΑΣΜΑ, ένα γνήσιο τέκνο της ΕΛΠΑ, δεν αναχαίτισε την πτώση της, όταν άρχισαν οι πρώτες μεγάλες οικονομικές και ( φυσικά ) διοικητικές δυσχέρειες.
Τα τελευταία χρόνια του 20ου αιώνα σηματοδοτούν την ίδρυση δυο σημαντικών Λεσχών. Το 1999 οι παλαιοί πρωταθλητές Γιώργος Ραφτόπουλος, Μίλτος Ανδριόπουλος, Γιάννης Μπαρδόπουλος και άλλοι δημιούργησαν τον Σύνδεσμο Βετεράνων Οδηγών Αγώνων ( ή ΣΒΟΑ), μια κίνηση σε διπλό καμβά, αφού δένει παλαιούς οδηγούς νέων αυτοκινήτων με εκδηλωμένη αγάπη και για τα Retro – Classics μοντέλα. Την ίδια χρονιά αρχίζει δράση στο Χαλάνδρι και η ORCA που είχε ιδρυθεί το προηγούμενο έτος από τους Γιάννη, Γιώργο και Ηλία Χόλη. Ένα από τα πρώτα Σωματεία – Λέσχες τα οποία μετά 13 χρόνια θα ίδρυαν την Ε.Ο.ΦΙΛΠΑ. Δηλαδή την Ομοσπονδία όσων λατρεύουν τα αυτοκίνητα μεγαλύτερης ηλικίας.
Σχετικά τώρα με την ΕΛΠΑ και τη διαρραγή που ήδη είχε κάνει την εμφάνιση της, χρειάστηκε να περάσουν αρκετά χρόνια πριν οι εξελίξεις δημιουργήσουν την ΟΜΑΕ και την αυτοδιοίκηση όλων των Σωματείων, που καταστατικά ‘’ καλλιεργούν ‘’ το Σπορ του Αυτοκινήτου και της Μοτοσυκλέτας.
Η ΟΜΑΕ, ως Ομοσπονδία του Μηχανικού Αθλητισμού ιδρύθηκε το 2010, έχει σήμερα 96 Λέσχες στη δύναμη της και προσβλέπει, μαζί με τους Ολυμπιακούς Αγώνες το 2016 να διαχειρίζεται αυτή το ‘’Pouvoir Sportif’’από τη FIA.
Η Ελληνική Ομοσπονδία Φίλων Παλαιού Αυτοκινήτου ιδρύθηκε το 2011, μέσα από την καρδιά της Λέσχης ΦΙΛΠΑ , συγκατοικούν δε σε ιδιόκτητο κτήριο ( Γραφεία – Εντευκτήριο). Η ΕΟΦ έχει δύναμη 18 ( σήμερα ) ενεργών Σωματείων.
Από τους Συλλόγους της ΕΟΦΙΛΠΑ, που είναι υποχρεωμένoι ν’ ακολουθούν τις αυστηρές προδιαγραφές της FIVA,15 είναι Λέσχες Αυτοκινήτου και 3 Μοτοσυκλέτας, ως εξής.

Λέσχες Αυτοκινήτου

*Classic Microcars Club
*ORCA
*ΦΙΛΠΑ
*ΑΡ.Σ.Ο.Ε Άργους
*Ελλ. Λέσχη Φίλων FIAT 500 – συναφή
*Μουσείο Τεχνολογίας
*ΛΕ.Κ.Ο.Βόλου
*ΛΕΚΑ Μακεδονίας
*Σ.Δ.Ι.Ο.
*ΣΙΣΑ
*Σ ΦΙΠΑ Πελοποννήσου
*ΣΙΠΑ Κρήτης
*ΦΑΕΘΩΝ
*ΦΙΚΑΔΥ Μακεδονίας
*Ε.Λ.Ι.Α

Λέσχες Μότο

*Ελληνική Λέσχη Moto Guzzi
*Ελλ. Λέσχη Φίλων Κλασσικής Μοτοσυκλέτας
*Λέσχη Κλασσ. Μότο Χανίων

Επιλεκτική Βιβλιογραφία

* Η ‘’ Ιστορία του Αγωνιστικού Αυτοκινήτου στην Ελλάδα 1896 – 1973 ‘’ του Γιώργου Λιβέρη. Α’ τόμος.
* Ο ανέκδοτος β’ τόμος του ως άνω βιβλίου του αυτού συγγραφέα.
* ‘’Golden Anniversary of Acropolis Rally ‘’ 2003 και εκδόσεις ΕΛΠΑ.
* Περιοδικά Αυτοκινήτου : ‘’ Το Βολάν ‘’, ‘’ Ι.Χ.Αυτοκίνητο ‘’ ,‘’Νέο Αυτοκίνητο’’,’’Auto Express’’,’’Auto Tourism’’, ‘’Auto – Moto’’, ‘’4 Τροχοί’’, ‘’Auto Moto und Sport’’.
* Εφ. ‘’ΤΟ ΒΗΜΑ’’ 1960-1970
* Εφ. ‘’Η ΒΡΑΔΥΝΗ’’ 1968-1990

Γιώργος Λιβέρης

4 Comments

  1. ΣΥΛΒΑ ΚΟΚΚΑΛΑΝΗ

    26/11/2015 at 23:36

    Θα ήθελα να κάνω μία διόρθωση όσον αφορά το όνομα του πρώτου Προέδρου της ΦΙΛΠΑ. Πρόκειται για τον Κώστα ΚΑΒΟΥΝΙΔΗ, Διευθυντικό στέλεχος δεν θυμάμαι ποιάς Εταιρείας Πετρελαιοειδών. Αν θέλετε το ελέγχεται. Τα υπόλοιπα όλα τέλεια και σωστά.

    • Διονύσης Λιβέρης

      26/11/2015 at 23:52

      Ευχαριστούμε πολύ!

  2. ΣΥΛΒΑ ΚΟΚΚΑΛΑΝΗ

    26/11/2015 at 23:40

    Ακόμη θα πρέπει να διευκρινίσω ότι μεταξύ αυτων οι οποίοι συνέβαλλαν στην δημιουργία της ΦΙΛΠΑ, πλήν των κ.κ. Αλέξανδρου ΑΝΔΡΕΑΔΗ και Γιώργου ΑΝΔΡΕΑΔΗ συγκαταλέγονται οι Μίμης ΜΠΑΚΑΚΟΣ και Κώστας ΦΩΣΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ.

    • Διονύσης Λιβέρης

      26/11/2015 at 23:53

      Πολύ σωστά!

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.