Φυσικά με FISIKON

By  |  0 Comments

Με την εμπορική ονομασία FISIKON, η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου Α.Ε. (ΔΕΠΑ) διαθέτει μέσω συμβεβλημένων πρατηρίων ανεφοδιασμού, το φυσικό αέριο CNG (Compressed Natural Gas), ως εναλλακτικό καύσιμο για οχήματα που διαθέτουν αυτή την τεχνολογία. Πρόκειται για οχήματα που μπορούν να κινηθούν με δυο διαφορετικά καύσιμα και ήδη κυκλοφορούν στην εγχώρια αγορά.

Το δίκτυο FISIKON περιλαμβάνει σήμερα 4 πρατήρια ανεφοδιασμού στην Αθήνα, 2 στην Θεσσαλονίκη και από ένα στον Βόλο και στην Λάρισα. Υπό ολοκλήρωση βρίσκεται επίσης ένα πρατήριο στην βιομηχανική περιοχή της Λαμίας ενώ στόχος της εταιρείας είναι η σταδιακή ανάπτυξη του δικτύου και σε άλλες περιοχές ανά την επικράτεια, σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.

FISIKON-2015-06

 

Τα οχήματα που χρησιμοποιούν εναλλακτικά ως καύσιμο και το φυσικό αέριο εφοδιάζονται με δυο έξτρα κυλινδρικές δεξαμενές τοποθετημένες κατά τον εγκάρσιο άξονα, στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου. Είναι δεξαμενές με ειδική επίστρωση και σχετικά χαμηλό βάρος. Έκαστη μπορεί να αποθηκεύσει περίπου 7 κιλά συμπιεσμένου (στα 200 bar) φυσικού αερίου, σε υγρή μορφή. Μοντέλα με αυτή την τεχνολογία κυκλοφορούν ήδη στην ελληνική αγορά από την Mercedes, Audi, VW, Skoda και FIAT.

Το όφελος χρήσης του φυσικού αερίου στην αυτοκίνηση είναι διπλό. Αφενός, επιτυγχάνει οικονομία στο κόστος καυσίμου ανά χιλιόμετρο, αφετέρου παρουσιάζει χαμηλότερο αποτύπωμα ρύπων CO2, σε σύγκριση με τα παραδοσιακά καύσιμα. Συγκεκριμένα, οι κινητήρες που λειτουργούν με φυσικό αέριο παράγουν 25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από αυτούς της βενζίνης και 35% λιγότερο, από εκείνους του πετρελαίου (diesel).  Επίσης, το φυσικό αέριο δεν περιέχει θείο, σωματίδια, ίχνη μετάλλων και τοξικά πρόσθετα μολύβδου ή βενζολίου, ρύπους ιδιαίτερα βλαβερούς για την υγεία.

Στο ίδιο μήκος κύματος, τα αυτοκίνητα μεικτού καυσίμου που χρησιμοποιούν φυσικό αέριο είναι κατά 50% οικονομικότερα από τα οχήματα βενζίνης και κατά 30% σε σχέση με οχήματα diesel.

FISIKON-2015-10

 

Με αυτό κατά νου, τέσσερις δημοσιογράφοι μέλη του θεσμού ψήφισης για το «Αυτοκινήτου της Χρονιάς» στην Ελλάδα, ανέβηκαν από την Αθήνα στην Θεσσαλονίκη με τέσσερα διαφορετικά αυτοκίνητα φυσικού αερίου, για να συναντήσουν δυο επίσης δημοσιογράφους-μέλη του θεσμού στην συμπρωτεύουσα και να ανταλλάξουν απόψεις και να μοιραστούν εμπειρίες. Το ταξίδι περιελάμβανε, επίσκεψη στα πρατήρια της FISIKON σε Ανθούσα, Βόλο,Λάρισα αλλά και σε ένα από τα δυο πρατήρια της Θεσσαλονίκης όπου έγιναν και οι προγραμματισμένοι ανεφοδιασμοί των αυτοκινήτων μας.

Η πρώτη διαπίστωση είναι πως σε όλα τα αυτοκίνητα που δοκιμάσαμε, η αυτονομία – με γεμάτες τις δεξαμενές από φυσικό αέριο – ήταν στα 300 χλμ. Γι’ αυτή την απόσταση ξοδεύει κανείς φυσικό αέριο συνολικού κόστους, 12,5 ευρώ (λιανική τιμή φυσικού αερίου/κιλό στα 0,838 ευρώ). Ως εκ τούτου, το φυσικό αέριο προκύπτει ως το πιο φθηνό καύσιμο στην αυτοκίνηση μετά τον ηλεκτρισμό – μεθερμηνευόμενο κόστος κατανάλωσης, στα 4 ευρώ ανά 100 χλμ. Για το δικό μας ταξίδι από Αθήνα σε Θεσσαλονίκη ξοδέψαμε σε φυσικό αέριο περίπου 25 ευρώ – ποσό χαμηλότερο ακόμα και από τα – one way – διόδια, της συγκεκριμένης διαδρομής!

Η δεύτερη διαπίστωση έχει να κάνει με τις επιδόσεις των αυτοκινήτων, που παρέμειναν ίδιες είτε χρησιμοποιούσαμε φυσικό αέριο είτε βενζίνη. Επιπροσθέτως, ένας κινητήρας που καταναλώνει φυσικό αέριο παρουσιάζει πιο καθαρά μπουζί και συνεπώς, δουλεύει καλύτερα. Αποτελέσματα ερευνών έχουν δείξει πως η καύση φυσικού αερίου, επιμηκύνει την ζωή ενός κινητήρα.

Συμπερασματικά θα ισχυριζόμασταν μετά βεβαιότητας πως το φυσικό αέριο στην αυτοκίνηση προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα και σίγουρα προσδιορίζει τα μελλούμενα μέχρι να περάσουμε μαζικά στα αυτοκίνητα μηδενικών ρύπων (ηλεκτρικά ή υδρογονοκίνητα).

Στο περιθώριο του ταξιδιού είχαμε την ευκαιρία να συναντήσουμε τον δήμαρχο θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη. Μιλήσαμε για το Panda με φυσικό αέριο – προσφορά της FIAT Auto Hellas στον δήμο –  που χρησιμοποιεί και ο ίδιος, καταλήγοντας σε συζητήσεις για στάφυλα καλά και εξαιρετικά κρασιά!

Φώτης Ραΐσης

Πηγή: http://www.carzine.gr/fisikon-road-test-2015/

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.